donderdag 27 november 2014

10 vaardigheden

Ik keek laatst naar een filmpje van iemand die zeer minimalistisch leeft in een nagenoeg lege ruimte en met maar een paar spulletjes. Ik zou het niet na kunnen of willen doen. Maar een ding wat deze man zei is me wel bijgebleven. Hij zei dat hij vond dat een mens beter zoveel mogelijk dingen kan leren in plaats van spullen te verzamelen. Het is gemakkelijk om met een zak geld een winkel binnen te lopen en de nieuwste tv te kopen. Maar het aanleren van een vaardigheid kost inzet en uiteindelijk heb je er veel meer aan.

Ik zie overal op internet lange lijsten met doelen die mensen willen behalen. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook wel eens zo’n bucket list opgesteld. Daar is trouwens weinig van gekomen, haha. Maar dat kwam vooral doordat ik de lat veel en veel te hoog had gelegd.

Ik ga vandaag voor een ander lijstje. Een lijstje van vaardigheden die ik wil leren. Ik zal proberen het eens niet te overdrijven. Ik ga voor tien vaardigheden die ik binnen een jaar wil leren. Het zijn geen moeilijke dingen.

1. Ik wil nu voor eens en altijd de regels van American Football leren. Mijn kinderen zitten er al jáááááren op. Ik kom iedere wedstrijd kijken en ik snap er werkelijk geen bal van. Ik juich wanneer iedereen juicht. Als iemand valt, roep ik met een bezorgd gezicht ‘oei’. Ik weet welke kant de bal op moet en dat het spel aardig kan uitlopen, want dan worden mijn voeten koud en dan neem ik me voor de zoveelste keer voor me de volgende keer nóg warmer aan te kleden. Maar verder? Nee, ik moet de regels nu maar eens leren.

2. Ik wil kabels leren breien.

3. Ik wil een taart leren bakken. Ik maak af en toe deze taart en oooooh die is lekker zeg! Wel zeer, zeer machtig, dus ik maak hem niet te vaak. Maar nu wordt het eens tijd om een andere taart te bakken. En daar ik meestal niet zo van het bakken ben, geef ik mezelf zo eens een zetje.

4. Een stropdas leren knopen. Vroeger kon ik het. Want toen ik een tiener was, was het even in om als meisje zo’n dunne stropdas te dragen. Daarna ben ik het weer vergeten. Ik heb deze vaardigheid eigenlijk niet nodig. Man gaat al jaren in pak naar zijn werk en heeft echt geen hulp nodig bij het strikken. Maar de kinderen zou ik vast wel eens een handje kunnen helpen.

5. Deze is heel erg. Ik kan geen fietsband plakken. Ook dit kon ik ooit. Vroeger, toen ik nog thuis woonde, moest ik bij een lekke band gewoon de boel zelf plakken. Maar man is ouderwets en vind het onnodig dat ik zelf mijn band plak. En nu weet ik niet meer hoe het moet. Dat kan wel eens een probleem opleveren. Ooit lag man met longembolie in het ziekenhuis. Ik kreeg een lekke band en had geen flauw idee hoe ik dit moest fixen. Ik keek een paar filmpjes op YouTube en begreep er daarna nog niets van. Ja, ja, het hulpeloze vrouwtje :) Daar moet verandering in komen!

6. Mijn haakskills weer opfrissen. Op de lagere school móest ik haken van de handwerkjuf. Ik herinner me nog dat ik het verrassend gemakkelijk vond. Ik weet nog wel een beetje hoe het werkt. Het zou  niet moeilijk moeten zijn om het weer op te halen.

7. Een Grace Kelly rol maken. Bij mezelf welteverstaan.

8. Een gratis cursus bij de Open Universiteit volgen. Deze bijvoorbeeld (4 studieuren is te doen).

9. Mooie labels leren maken in Word of Publisher.

10. Eh… mijn fantasie is op. Ja, weet je wat me nu te binnenschiet? Iets heel raars: handlezen, haha. Ik geloof er niet eens in, hoor. Maar het lijkt me grappig om het een beetje te kunnen. En misschien kan ik nog eens indruk maken op feestjes. Ik las laatst trouwens een stukje over een vrouw die de hele wereld over reisde zonder geld. Ze bekostigde haar reis met het geld dat ze met handlezen verdiende. Ik bedoel maar, dat handlezen kan nog wel eens zeer rendabel worden!

13 opmerkingen:

  1. Oeps, zo jouw lijst lezende zit ik ineens te verzinnen wat ik nog eens zou willen leren. Eh, er schiet me gewoon niks te binnen. Erg niet. En saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha leuk lijstje...toch nog wel veel bij elkaar! Ik was ook altijd goed in voor mezelf de lat hoog leggen, maar ben al wel bijgesteld ;) SUcces!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, ik hoop maar dat ik niet weer overdrijf. Anders wis ik deze post later gewoon en doe ik alsof hij er nooit heeft gestaan :)

      Verwijderen
  3. Wat een leuk lijstje. Ik heb zo 123 eigenlijk geen idee wat ik nog zou willen leren. Maar er zijn vast dingen als ik er goed over nadenk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo'n lijst! En inderdaad, wel leuker als een doelenlijst of dingen die je hebben wilt! Succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk lijstje! Ik wil ook een stropdas leren knopen, ben alweer vergeten hoe het moest :")

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's een leuk lijstje! Ik hoop voor jou dat het een lange, lange winter wordt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een toffe lijst, succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig idee! Ben benieuwd welke je straks allemaal kunt afstrepen! Mij lijkt zo'n gratis cursus wel iets of inderdaad lekkere taarten bakken, hoewel dat weer niet goed zal maar dan kan ik het tenminste...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan wel een cake bakken. Dat is niet zo moeilijk tegenwoordig met die pakken. Eieren en boter erbij en hoppa. De rest van je lijstje kan ik ook niet - treurig. Ook geen fietsband plakken! Ik heb het in elk geval nooit geprobeerd. Stropdas knopen ga ik toch eens proberen. Want dat blijft een groot mysterie ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh super leuke lijst! 2, 3,4,5 en 6 kan ik dus ik zal inventief moeten zoeken om ook zo'n lijst op te stellen. Lijkt me trouwens wel een tof idee. Misschien een goed voornemen? ;-) In elk geval veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een goed idee, zeg. Dat is, als je het ook allemaal, of in ieder geval een gedeelte er van gaat doen. Ikzelf heb soms ook van dit soort geweldige ideeën, maar verzand er dan weer in.
    Trouwens: niet in 2015, want 2015 wordt mijn jaar! Maar echt!

    Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het een leuke lijst. Dat zet je inderdaad aan het denken. Zeker nu de feestdagen weer voor de deur staan met alle kado's die gevraagd en gegeven worden.
    Een goed idee om dan een vaardigheidslijstje in te vullen ipv een wensenlijstje.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...