woensdag 26 november 2014

Ochtend- of avondmens

Man is een avondmens, ik ben een ochtendmens. Soms is het best lastig dat we zo´n verschillend ritme hebben. Maar aan de andere kant geeft het ook vrijheid. Ik sta ´s morgens vroeg op en kan in een doodstil huis lekker aankeutelen. Man heeft zijn rustige uurtjes diep in de nacht.

Nu hebben we natuurlijk ook twee kinderen. Het lijkt erop dat de oudste mijn man achteraan gaat. Hij leeft het liefst ´s nachts. Jongste is meer als ik. Nu in zijn puberjaren komt hij als ochtendmens misschien nog niet helemaal tot zijn recht, want hij is absoluut gek op uitslapen, maar toch denk ik dat hij uiteindelijk wel die kant op gaat. Net als ik kan hij zijn slaap plannen. Moet hij de volgende ochtend om half zes op, dan gaat hij braaf om halftien naar bed en slaapt dan ook echt. Net als ik. Man en oudste kunnen absoluut niet voor één uur ´s nachts in slaap komen, al gaan ze op hun kop staan. Wanneer zij heel vroeg op moeten staan, dan zullen ze tevreden moeten zijn met een zeer kort nachtje. Best lastig soms.

Volgens onderzoek zijn ochtendmensen gelukkiger en gezonder. Maar avondmensen zijn ambitieuzer en bereiken meer in het leven.

Wat ik doe wanneer ik er ´s morgens vroeg uit ben en het huis voor mezelf heb? Sporten, een beetje werken, opruimen, met de dieren knuffelen, doelloos surfen over het internet of gewoon niets. Heerlijk!

Laat mij  maar gezond en gelukkig zijn in de ochtend. Dan laat ik de avond over aan de meer ambitieuze mensen!

10 opmerkingen:

  1. Ik heb een beetje van beiden. Ik kan echt genieten van de ochtenden als ik vroeg naar school fiets met m'n dochter. Dan voel ik me (zo ver dat kan met fibromyalgie) fit en doe ik van alles. 's Avonds lekker vroeg in mijn nestje. Maar er zijn ook dagen dat ik liever heel lang blijf liggen en waar ik juist in de avond de juiste energie en inspiratie op doe. En dan lig ik natuurlijk ook veel te laat in bed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er eentje voor beiden. Op sommige dagen ben ik een ochtendmens, andere dagen ben ik meer een avondmens... Geen voorkeur hier :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik Jill nog niet had, was ik een absoluut avondmens, ik werkte in de horeca en ging altijd laat naar bed. Nu ben ik een ochtendmens, uitslapen is er nooit meer bij en zelfs in het weekend zou ik het liefste om 11 uur naar bed gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In principe ben ik een avondmens maar ik probeer zoveel mogelijk vroeg op te staan en 'iets aan de dag te hebben'. Maar daar moet ik wel voor vechten hoor. Want het liefst draai ik m'n hele ritme om en ga pas tegen de ochtend naar bed! (Bij wijze van spreken dan hè!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben meer een ochtendmens terwijl vriendlief een avond-nachtmens is. Soms weleens lastig maar ach, beetje schipperen aan beide kanten en dan wil het prima...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow al zo druk bezig 's ochtends! Ik ben een ochtendmens maar van het type diesel. 's Avonds ben ik na het avondeten het noorden kwijt. ;-) Manlief is van een ander type dan ik. Misschien toch ook eens een blogpost aan wijden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ahum, ik zeg niets! Midden in de nacht, op een doordeweekse dag. Daar komt niets van terecht zou mijn oma zeggen. Maar ik zou ook liever slapen nu, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ochtend of avond?
    Vroeg opstaan kan ik, alleen liever zonder mensen om mij hen.
    Lang opblijven doe ik met plezier.
    Ben ik nu een ochtend- of avondmens?

    Vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...