woensdag 17 december 2014

Focus!

Ik vind het af en toe heerlijk om boeken te lezen die je vertellen hoe van je eigen chaotische, totaal niet-perfecte leven een leven kunt maken die de perfectie iets meer benadert :)

Op dit moment ben ik bezig in Focus! van Leo Babauta. Ik dacht nooit eerder van deze schrijver gehoord te hebben, maar toen ik ontdekte dat hij de eigenaar is van een van mijn favoriete sites Zenhabits besefte ik dat ik wel degelijk bekend met hem ben.

Als je regelmatig gelijksoortige boeken leest (zoals ik dus), word je er wel eens moe van. Pfff, af en toe moet een mens ook zoveel. En je kunt alles nog zo leuk plannen en bedenken, soms wil je gewoon even niks! Of soms ben je gewoon moe. En soms heb je wel energie, maar gewoon meer zin om een stom tv-programma te kijken of apathisch langs een aantal websites te klikken.

De slogan ‘Minder doen, meer bereiken’ op de voorkant van het boek sprak me dan ook gelijk aan. Ik vind me zelf een echte ADD-er. Nooit een diagnose gehad en dat hoeft ook niet. Feit is gewoon dat ik een heel, heel slechte concentratie heb. En het multitasken, waar we de laatste jaren zo mee dood werden gegooid en wat voor iedereen een ‘must’ was, is voor mij eigenlijk niets. Ik word onrustig wanneer ik teveel lijntjes heb lopen. Ik maak dingen half af en ik word uiteindelijk opstandig en gooi het bijltje erbij neer.

Volgens Leo Babauta moeten we ons beperken tot de essentie van ons leven. Stel je doelen, streef daarnaar en streep al het overtollige weg. Daarnaast kun je ook op kleinere schaal allerlei ruis uit je leven verwijderen. Minder abonnementen op YouTube, minder emails van nieuwsbrieven in je mailbox, minder clupjes en hobby’s… Ik raakte bij hoofdstuk één al gelijk geïnspireerd en ben gelijk begonnen met het verwijderen van heel wat ‘ruis’.  En ik heb een klein doelenlijstje gemaakt die ik een voor een af wil werken. Niet alles tegelijk! En gewoon een beetje doen is ook al een stapje vooruit! Als je maar bij je doel blijft!

Ik ben nog maar halverwege het boek, maar bepaalde dingen pas ik al toe en voor mij werkt het goed. Wat mij betreft een heel fijn boek dus!

7 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk, een perfect leven! Maar ook een beetje saai lijkt mij. Een paar kartelrandjes horen erbij en maken jou jou en mij mij. Maar het moet niet één grote rafelbende worden. Ik denk dat zulke boeken je een tool kunnen geven om de stip op de horizon weer te vinden.
    Ik heb Facebook eraf gegooid; heerlijk! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb net nog een soortgelijk boek gelezen. Het leuke is dat ik ontdekte dat ik eigenlijk nog niet zo slecht bezig was als ik dacht. Niet perfect maar who cares. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me een erg fijn boek. Bedankt voort de fijne tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een heelrijk boek... *zucht* Ik heb eindelijk vakantie, dus misschien.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'Beperk je leven tot de essentie' ... hm, die afbeelding spreekt me wel aan! Best toe aan een beetje rust in m'n lijf en leden.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...